Gemeente
Amsterdam

De Stem van Zuid

Ontmoetingsevent Zuidas Engage verbindt

28 juni 2018

In het kort

Zuidas Engage verbindt gebruikers en dienstverleners van de Zuidas. ‘Eén plus één is hier zes.’


Met levendige events verbindt Zuidas Engage de gebruikers en dienstverleners van de Zuidas. ‘Mensen weten niet wat de buurman doet. Catering, bloemen, massage, ze zoeken het vaak buiten de Zuidas. Hier mengt iedereen met elkaar en krijgen ondernemers een gezicht.’

‘Gebruikers van de Zuidas hebben geen idee wat hier allemaal zit’.
Hoe regel je op de Zuidas binnen een uur een schoon overhemd als je er koffie over hebt gemorst? Waar kun je in de pauze even een cadeautje kopen? “Er zijn duizenden gebruikers van de Zuidas, maar ze hebben geen idee wat er allemaal zit,” zegt Jordi Moonen, eigenaar van broodjeszaak Backwerk aan de Claude Debussylaan. “Mensen stappen in de lift en weten niet wat de buurman doet. Als ze catering, bloemen, wijn of een massage nodig hebben, zoeken ze die vaak buiten de Zuidas.”
 
Zuidas Services
Samen met zorgconsultant Jordy Groot heeft hij het online platform Zuidas Services opgericht, waar alle diensten en services samenkomen. Zodat de gebruikers van de hard groeiende Zuidas (officemanagers, werkers, reizigers en steeds meer bewoners) weten wat er is. Jordy Groot: “Die informatie misten we zelf erg toen wij hier kwamen.” 
 
Verbinden
Jordi Moonen: “Daarnaast hadden we behoefte om de online wereld te verbinden met de echte wereld en alle gebruikers samen te brengen.” Op een van de ‘meets & greets’ die het stadsdeel organiseerde voor bewoners, zochten ze samenwerking met het stadsdeel. Jordy Groot: “Zij wilden meer verbinding met de bewoners en vroegen ons om tips. Wij zeiden: laat ons die bijeenkomsten maar organiseren. Resultaat: een fijne samenwerking en een goede kruisbestuiving van elkaars netwerken; wij hebben contact met de ondernemers, zij met de bewoners.”
 
Gezicht
Zo ontstond Zuidas Engage , een groot sociaal evenement dat Zuidas-gebruikers met elkaar verbindt. Jordy Groot: “De gemeente heeft ons veel vertrouwen gegeven; wij pakten het heel anders aan.” Jordi Moonen: “We haalden er een dj bij en laten ondernemers op een kratje pitchen, zodat gebruikers het verhaal áchter de ondernemer kunnen horen; waarom zijn zij op de Zuidas?” Jordy Groot: “Het geeft hen een gezicht, en daarmee ook de Zuidas.” 
 
O ja!
Er zijn ook korte, interactieve workshops van Zuidas-ondernemers, zoals een wijnproeverij, een masterclass kledingstyling en - door de Botanische Tuin Zuidas - planten stekken. Jordi Moonen: “Je merkt dat mensen steeds weer denken: o ja, dat zit hier ook!”
 
Geslaagd
Het is de bedoeling elk kwartaal een Zuidas Engage te organiseren, voortaan ook deels in het Engels. “Er werken hier veel niet-Nederlandstaligen.” Met een gemêleerd gezelschap van zo’n tweehonderd bezoekers en bijna dertig ondernemers en organisaties zijn de eerste twee events geslaagd, zeggen Jordi en Jordy tevreden. 
 
1+1=6
Jordi Moonen: “Je ziet dat het echt een ontmoetingsevent voor de Zuidas is, iedereen mengt met elkaar. Door samen te werken, is één plus één hier zes. De gemeente heeft grote behoefte om bewoners op de hoogte te houden van de ontwikkelingen op de Zuidas, we geven services een podium, versterken elkaars netwerk en je ziet mensen met elkaar praten die elkaar anders niet zouden ontmoeten.” 
 
Energie
Het kost Jordi en Jordy een hoop tijd, maar ze hebben er veel plezier in. “We krijgen er onwijs veel energie van”, zeggen ze met stralende ogen. “Er zijn nu al mensen die vragen wanneer de volgende keer is.”
 
Heb jij ook een goed idee? Stuur je voorstel in!


“Heb jij een goed voorstel?” Stuur je plan in!